Jumaat, 27 Julai 2012

Renungan

Tahniah kepada semua blogger kumpulan PPGBM 1 & 2 Ambilan Jun 2011. Syabas!
SELAMAT SEJAHTERA DAN SELAMAT PAGI

Rabu, 25 Julai 2012

Bahan Kuliah


Tajuk  6 :
MEMBINA DAN MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR PERPAUTAN DALAM PENYUSUNAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

  1. STRUKTUR HIERARKI DAN STRUKTUR KOMPOSIT
  2. STRUKTUR LINEAR
  3. STRUKTUR RANGKAIAN

Struktur hierarki
  • Dikenali sebagai struktur pokok. Setiap paparan mewakili topik atau tajuk utama.
  • Setiap topik utama pula boleh dibahagikan kepada beberapa topik kecil atau sub topik.

Struktur komposit

  • Struktur yang lebih kompleks berbanding struktur-struktur yang lain.
  • Sering digunakan bagi menangani keadaan di mana gabungan beberapa struktur diperlukan bagi melengkapkan sistem penerokaan yang lebih fleksibel serta memenuhi keperluan perisian.


Struktur linear

  • Sistem penerokaan yang hanya membenarkan pengguna meneroka sesebuah perisian secara linear iaitu sama ada ke hadapan atau ke belakang sahaja.


Struktur rangkaian

  • Menyediakan pautan atau hubungan di antara setiap topik utama.
  • Struktur sebegini memberikan kebebasan kepada pengguna untuk meneroka dengan lebih mudah dan fleksibel
  • Struktur perpautan juga banyak digunakan secara meluas di dalam laman web.
  • Contohnya, laman sesawang Wikipedia, blog,

Bahan Kuliah

Tajuk 5 :


MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB  PEMBELAJARAN  DAN  PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

  1. PROSEDUR PEMBINAAN TAPAK PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  2. PROSEDUR PEMBINAAN LAMAN WEB PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  3. MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK PEMBELAJARAN DAN LAMAN WEB BAHASA MELAYU
  4. MEMBINA DAN MENGGUNAKAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN

PROSEDUR PEMBINAAN TAPAK PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

Langkah pertama,anda hendaklah mendapatkan tapak/web untuk membina laman. Tapak laman percuma banyak didapati dan anda boleh memilih mana-mana tapak yang anda suka atau inginkan.Antaranya ialah:


  • Setelah memperolehi tapak laman, anda perlukan tutorial HTML bagi membuat laman/homepage dengan menggunakan tag HTML.Penguasaan kadeah HTML akan memberikan lebih daya kreativiti pada laman anda.
  • Terdapat juga beberapa cara yang paling mudah dan ringkas untuk membina laman, iaitu dengan hanya mengisi borang yang terdapat dalam laman-laman berikut:

  • Warna adalah satu keperluan, dan yang pasti,warna adalah pemancar ilham kepada para pengunjung untuk menikmati laman anda.Warna dalam laman menggunakan kod tersendiri(hex),jadi untuk memudahkan anda memilih warna sama ada untuk latarbelakang, jadual, frames dan sebagainya,sila klik mana-mana yang anda mahu mendapatkan panduan warna.
  • Tidak lengkap jika laman yang dibina tidak dimasukkan latarbelakang (backgrounds), Bullet,Icons dan sebagainya.Anda boleh mencuba laman-laman berikut untuk memperoleh latarbelakang(backgrounds),Bullet,Icons, sama ada untuk laman personal, syarikat atau anak-anak


Anda boleh mencipta grafik dengan mudah!



MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK PEMBELAJARAN DAN LAMAN WEB BAHASA MELAYU

 Memasukkan lagu(muzik)latar seperti memberi mood kepada laman anda apabila dikunjungi.Jika anda berhasrat untuk memasukkan muzik latar,dapatkan panduannya di bawah ini:


Masukkan MIDI muzik latar

Langkah terakhir

Apabila anda berjaya menyiapkan laman anda,langkah seterusnya anda lakukan ialah mengiklankan laman ke semua enjin pencari(search engine) seperti yang saya senaraikan di bawah ini.Tujuannya supaya laman(homepage)anda akan mudah ditemui oleh pengguna enjin pencari dan seterusnya melawat laman anda!

Bahan Kuliah


Tajuk 4
PEMILIHAN BAHAN UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

  1. MEMILIH BAHAN SASTERA
  2. MEMILIH BAHAN TATABAHASA
  3. MEMILIH BAHAN BIDANG ILMU LAIN

Pengenalan

  • Guru perlu memilih bahan bersesuaian dengan pengajaran bagi mendapatkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
  • Pemilihan bahan boleh merangkumi bahan:

 a. Memilih bahan sastera

 b. Memilih bahan tatabahasa

 c. Memilih bahan bidang ilmu lain

Aspek-aspek penilaian

  • Kewibawaan (Credibility)
    Dinilai menerusi kewibawaan penulis atau pengendali laman web berkenaan
  • Ketepatan (Accuracy)
    Merujuk kepada tarikh, fakta dan maklumat yang mengiringi sesuatu bahan sumber itu sama ada telah ditulis dengan betul atau tidak
  • Kewajaran (Reasonableness)
    Merujuk kepada sama ada ia menggambarkan keadilan, pernyataan pendapat yang seimbang, sederhana serta ketekalan maklumat yang dipaparkan.
  • Sokongan (Support)
    Kejelasan sumber rujukan yang telah digunakan oleh penulis bahan sumber itu

i. Memilih bahan sastera

 a. Jenis-jenis sastera

  • Pantun
  • Sajak
  • Seloka
  • Gurindam
  • Cerita Pendek
  • Syair

 b. Faktor-faktor pemilihan bahan

  • Umur
  • Tahap
  • Aktiviti

ii. Memilih bahan tatabahasa

  • Kata nama
  • Kata kerja
  • Kata tugas
  • Kata sendi nama

 a. Faktor-faktor pemilihan bahan

  • Tahap
  • Kesahan
  • Aktiviti

iii. Memilih bahan bidang ilmu lain

 a. Jenis bidang ilmu lain

  1. Ilmu Agama
  2. Ilmu Sains
  3. Ilmu Matematik
  4. Ilmu Sejarah
  5. Ilmu Kajian Geografi
  6. Ilmu Semasa

 b. Faktor pemilihan bahan

  1. Kesesuaian
  2. Tahap
  3. Kesinambungan
  4. Aktiviti

Bahan Kuliah


Tajuk 3

APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET

  1. MEMUAT TURUN GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
  2. MEMINDAHKAN GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET DALAM BENTUK BROSUR DAN POWER POINT

KONSEP ETIKA
Etika komputer

  • Etika computer umumnya adalah satu bidang mengenai penggunaan computer yang bertul (panduan).
  • Hak peribadi individu, ketetpatan dan kesahihan maklumat, harta intelek dan capaian adalah satu isu atau dilemma yang membabitkan etika.
  • Penggunaan komputerdalam era maklumat.

Masalah moral dan etika
  • Penggertak
  • Penyalah-gunaan internet
  • Virus
  • Hak cipta
  • Perisian cetak rompak

Penggertak (Cracker)
  • Cracker ialah golongan yang menceroboh ke dalam sistem komputer dan merosakkan sistem yang ada dengan tujuan utama membuat keuntungan.
  • Cracker tidak menulis program untuk membangunkan perisian tetapi menggunakan perisian yang dibangunkan orang lain untuk tujuan kemusnahan

 Penyalahgunaan internet
  • Konsep ‘langit terbuka’ yang dilaksanakan oleh negara kita telah mengundang banyak implikasi buruk kepada para pengguna Internet terutamanya di kalangan remaja.

Virus
  • Sebarkan virus yang akan merosakkan sistem, data, perisian, dan melumpuhkan rangkaian komputer.

Hak cipta terpelihara

  • Memuat turun sebarang perisian atau dokumen tanpa kebenaran adalah salah dari segi undang-undang hakcipta. Keizinan daripada pemiliknya adalah perlu.

Perisian cetak rompak

  • Maklumat yang diperolehi yang tidak mendapat kebenaran pemilik asal untuk dibuat cetakan secara tulisan dan audio visual.

PRINSIP ETIKA KOMPUTER

  • Keseimbangan
  • Keizinan temaklum
  • Keadilan
  • Meminimumkan risiko

a. Keseimbangan

  • Kebaikan yang dibawa oleh teknologi maklumat
  • Mestilah lebih baik daripada risiko dan keburukan.

b. Keizinan termaklum

  • Mesti faham dan menerima risiko yang akan dihadapi. Apabila mereka telah faham maka mereka lebih bersedia menerima sebarang risiko yang timbul.

c. Keadilan

  • Manfaat dan keburukan teknologi maklumat mesti diagih secara adil. Mereka yang menerima kebaikan patut menanggung sama risiko dan mereka yang tidak menerima kebaikan tidak patut menanggung risiko yang lebih.
  • Risiko yang diterima haruslah adil untuk kedua belah pihak.

d. Meminimumkan risiko

  • Teknologi maklumat mesti dilaksanakan dengan mengelak risiko yang tidak berkaitan dan diminimumkan agar manfaat yang diterima daripada teknologi maklumat adalah lebih daripada risikonya.



PANDUAN KEPADA PENGGUNA KOMPUTER ADALAH SEPERTI BERIKUT:

  1. Tidak menggunakan komputer untuk membahayakan orang lain.
  2. Tidak mengganggu kerja komputer orang lain.
  3. Tidak menceroboh masuk fail komputer lain.
  4. Tidak menggunakan komputer untuk mencuri.
  5. Tidak menggunakan komputer untuk menipu.
  6. Tidak menggunakan atau menyalin perisian yang tidak dibeli secara sah
  7. Tidak menggunakan sumber dari komputer orang lain tanpa kebenaran.
  8. Tidak mengambil hasil intelektual orang lain untuk diri sendiri.
  9. Memikirkan kesan sosial program atau sistem yang dibangunkan.
  10. Gunakanlah komputer dengan timbang rasa dan hormat kepada manusia lain.

CARA MEMBUAT BROSUR MENGGUNAKAN MICROSOFT PUBLISHER

  • Brosur ialah untuk sebagai media promosi.
  • Dimana untuk memberi tahu atau memujuk masyarakat untuk melibatkan diri dalam sesuatu bidang yang tertentu.
  • Brosur juga dapat digunakan dalam dunia perniagaan dimana dapat menyampaikan maklumat atau jualan yang diadakan.
 

CARA MEMBUAT BROSUR

  • Buka Microsoft Publisher 2007
  • Langkah seterusnya, pilih design yang anda minat (mengikut kesesuaian brosur).
  • Contoh design yang saya pilih ialah ‘Tilt’
  • Padamkan gambar-gambar atau maklumat yang tidak diperlukan. Setelah itu letakkan pula logo atau gambar yang anda perlukan.

  a. Contoh gambar ialah Logo IPSAH
  •  Setelah itu masukkan contoh butiran seperti:
  • Tajuk program/perkara dan lain-lain.
  • Nama penaja/penulis dan lain-lain.
  • Tarikh dan hari akan diadakan.
  • Aktiviti yang akan dijalankan
  • Matlamat program dan lain-lain butiran yang diperlukan
Proses seterusnya ialah proses untuk mencantikkan brosur anda. Ini bertujuan untuk menarik minat orang ramai untuk membaca brosur anda.

Bahan Kuliah

Tajuk 2

MENGGUNAKAN  INTERNET, ENJIN PENCARI  BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

  1. MENGUMPUL DAN MENGKATEGORIKAN BAHAN AUDIO, VIDEO, GRAFIK DAN TEKS.
  2. MEMINDAHKAN GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET DALAM BENTUK BROSUR DAN POWERPOINT

PENGENALAN

Apa itu ‘Enjin Pencari’
  • Merupakan software yang digunakan untuk mencari maklumat.
  • ‘Enjin Pencari’ dicipta pihak tertentu bagi mencari maklumat dengan meletakkan kata kunci pada ruang yang telah disediakan.
  • Kata kunci mestilah terdiri daripada perkataan yang ringkas atau sasaran maklumat yang kita dapatkan.

Tujuan dan Jenis Enjin Pencari

Tujuan (konteks pendidikan)
  • Mencari bahan pengajaran dan pembelajaran yang interaktif.
  • Memudahkan pengguna mencari maklumat yang diperlukan.

Jenis ‘enjin pencari’

 Dimanakah enjin pencari boleh didapati?

Sedar atau tidak kita seringkali menggunakan enjin pencari untuk dapatkan maklumat.
Tempat yang selalu kita dapat lihat:
  • Internet
  • Komputer atau laptop (intranet)
  • Halaman dalam Microsoft Office Word
  • Halaman dalam internet

Cara mengkategorikan maklumat
  • Video
  • Gambar
  • Ruangan
  • Lagu
  • Multi
  • Permainan
  • Perniagaan

Bagaimana mendapatkan maklumat di internet?
  1. Mengenalpasti tajuk.
  2. Memilih kata kunci mengenai tajuk / bahan yang ingin dicari.
  3. Memilih enjin pencarian yang tepat.
  4. Menyemak kesesuaian maklumat/ bahan yang dijumpai. (cuba guna enjin pencari yang berlainan)
  5. Mengulangi proses pencarian sekiranya perlu.

1. Muat turun seperti biasa
2. Pengkategorian bahan berdasarkan kemahiran bahasa