Rabu, 25 Julai 2012
Bahan Kuliah
Tajuk 6 :
MEMBINA DAN
MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR PERPAUTAN DALAM PENYUSUNAN BAHAN PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- STRUKTUR HIERARKI DAN STRUKTUR KOMPOSIT
- STRUKTUR LINEAR
- STRUKTUR RANGKAIAN
Struktur hierarki
- Dikenali sebagai struktur pokok. Setiap paparan
mewakili topik atau tajuk utama.
- Setiap topik utama pula boleh dibahagikan kepada
beberapa topik kecil atau sub topik.
Struktur komposit
- Struktur yang lebih kompleks berbanding
struktur-struktur yang lain.
- Sering digunakan bagi menangani keadaan di mana
gabungan beberapa struktur diperlukan bagi melengkapkan sistem penerokaan
yang lebih fleksibel serta memenuhi keperluan perisian.
Struktur linear
- Sistem penerokaan yang hanya membenarkan pengguna
meneroka sesebuah perisian secara linear iaitu sama ada ke
hadapan atau ke belakang sahaja.
Struktur rangkaian
- Menyediakan pautan atau hubungan di antara setiap topik
utama.
- Struktur sebegini memberikan kebebasan kepada pengguna
untuk meneroka dengan lebih mudah dan fleksibel
- Struktur perpautan juga banyak digunakan secara meluas
di dalam laman web.
- Contohnya, laman sesawang Wikipedia, blog,
Bahan Kuliah
Tajuk 5 :
Memasukkan
lagu(muzik)latar seperti memberi mood kepada laman anda apabila dikunjungi.Jika
anda berhasrat untuk memasukkan muzik latar,dapatkan panduannya di bawah ini:
MEMBINA
DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN
DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- PROSEDUR PEMBINAAN TAPAK PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- PROSEDUR PEMBINAAN LAMAN WEB PEMBELAJARAN BAGI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK PEMBELAJARAN DAN LAMAN
WEB BAHASA MELAYU
- MEMBINA DAN MENGGUNAKAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN
PROSEDUR PEMBINAAN
TAPAK PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Langkah pertama,anda
hendaklah mendapatkan tapak/web untuk membina laman. Tapak laman percuma banyak
didapati dan anda boleh memilih mana-mana tapak yang anda suka atau
inginkan.Antaranya ialah:
- GeoCities
- Tripod
- Angelfire Communication
- StarText Free Personal Homepages
- Giant List-O-Free Homepages
- Setelah memperolehi tapak laman, anda perlukan tutorial
HTML bagi membuat laman/homepage dengan menggunakan tag HTML.Penguasaan
kadeah HTML akan memberikan lebih daya kreativiti pada laman anda.
- Terdapat juga beberapa cara yang paling mudah dan
ringkas untuk membina laman, iaitu dengan hanya mengisi borang yang
terdapat dalam laman-laman berikut:
- Warna adalah satu keperluan, dan yang pasti,warna
adalah pemancar ilham kepada para pengunjung untuk menikmati laman
anda.Warna dalam laman menggunakan kod tersendiri(hex),jadi untuk
memudahkan anda memilih warna sama ada untuk latarbelakang, jadual, frames
dan sebagainya,sila klik mana-mana yang anda mahu mendapatkan panduan
warna.
- Tidak lengkap jika laman yang dibina tidak dimasukkan
latarbelakang (backgrounds), Bullet,Icons dan sebagainya.Anda boleh
mencuba laman-laman berikut untuk memperoleh
latarbelakang(backgrounds),Bullet,Icons, sama ada untuk laman personal,
syarikat atau anak-anak
Anda boleh mencipta
grafik dengan mudah!
- Photoshop Tips - Graphics Guru Page
- The Rocket Shop
- RodCO Free Buttons, Icons and Such
- Roger's Animated Gif Collection
- Rose's Background Archive
- Sharon's World
- Stormi's Wallpaper Boutique
- Terry Gould's Graphics
- Texture Land
MEMBINA DAN
MENGGUNAKAN TAPAK PEMBELAJARAN DAN LAMAN WEB BAHASA MELAYU
- ABC's of Using MIDI Files on the Net
- Abundant Legal MIDI Files
- BLUEGRASS: The Bluegrass MIDI Page
- The Classical MIDI Archives
- Electrik's MIDI Archive Page
- MIDI Archives Sites - big list!
- MIDI Composer's Exchange
- The MIDI Farm
- MIDI File Central
- Mike Peterson's MIDI Page
- Setting Up a Midi Player in Your PC WWW
Browser Software
- Standard MIDI Files on the Net
- Taylor's Traditional Tunebook
- Zap's MUSIC-ON-THE-NET Tutorial!
Masukkan MIDI muzik
latar
Langkah terakhir
Apabila anda berjaya
menyiapkan laman anda,langkah seterusnya anda lakukan ialah mengiklankan laman ke
semua enjin pencari(search engine) seperti yang saya senaraikan di bawah
ini.Tujuannya supaya laman(homepage)anda akan mudah ditemui oleh pengguna enjin
pencari dan seterusnya melawat laman anda!
Bahan Kuliah
Tajuk 4
PEMILIHAN BAHAN UNTUK PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- MEMILIH BAHAN SASTERA
- MEMILIH BAHAN TATABAHASA
- MEMILIH BAHAN BIDANG ILMU LAIN
Pengenalan
- Guru perlu memilih bahan bersesuaian dengan pengajaran
bagi mendapatkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
- Pemilihan bahan boleh merangkumi bahan:
a.
Memilih bahan sastera
b.
Memilih bahan tatabahasa
c.
Memilih bahan bidang ilmu lain
Aspek-aspek penilaian
- Kewibawaan (Credibility)
Dinilai menerusi kewibawaan penulis atau pengendali laman web berkenaan - Ketepatan (Accuracy)
Merujuk kepada tarikh, fakta dan maklumat yang mengiringi sesuatu bahan sumber itu sama ada telah ditulis dengan betul atau tidak - Kewajaran (Reasonableness)
Merujuk kepada sama ada ia menggambarkan keadilan, pernyataan pendapat yang seimbang, sederhana serta ketekalan maklumat yang dipaparkan. - Sokongan (Support)
Kejelasan sumber rujukan yang telah digunakan oleh penulis bahan sumber itu
i. Memilih bahan
sastera
a. Jenis-jenis sastera
- Pantun
- Sajak
- Seloka
- Gurindam
- Cerita Pendek
- Syair
b. Faktor-faktor pemilihan bahan
- Umur
- Tahap
- Aktiviti
ii. Memilih bahan
tatabahasa
- Kata nama
- Kata kerja
- Kata tugas
- Kata sendi nama
a. Faktor-faktor pemilihan bahan
- Tahap
- Kesahan
- Aktiviti
iii. Memilih bahan
bidang ilmu lain
a. Jenis bidang ilmu lain
1. Ilmu Agama
2. Ilmu Sains
3. Ilmu Matematik
4. Ilmu Sejarah
5. Ilmu Kajian Geografi
6. Ilmu Semasa
2. Ilmu Sains
3. Ilmu Matematik
4. Ilmu Sejarah
5. Ilmu Kajian Geografi
6. Ilmu Semasa
b. Faktor pemilihan bahan
1. Kesesuaian
2. Tahap
3. Kesinambungan
4. Aktiviti
2. Tahap
3. Kesinambungan
4. Aktiviti
Bahan Kuliah
Tajuk 3
APLIKASI GARIS PANDUAN
DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
- MEMUAT TURUN GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN
INTERNET
- MEMINDAHKAN GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET
DALAM BENTUK BROSUR DAN POWER POINT
KONSEP ETIKA
Etika komputer- Etika computer umumnya adalah satu bidang mengenai
penggunaan computer yang bertul (panduan).
- Hak peribadi individu, ketetpatan dan kesahihan
maklumat, harta intelek dan capaian adalah satu isu atau dilemma yang
membabitkan etika.
- Penggunaan komputerdalam era maklumat.
Masalah moral dan etika
-
Penggertak
- Penyalah-gunaan internet
- Virus
- Hak cipta
- Perisian cetak rompak
Penggertak (Cracker)
-
Cracker ialah golongan yang menceroboh ke
dalam sistem komputer dan merosakkan sistem yang ada dengan
tujuan utama membuat keuntungan.
- Cracker
tidak menulis program untuk membangunkan
perisian tetapi menggunakan perisian yang dibangunkan orang
lain untuk tujuan kemusnahan
-
Konsep
‘langit terbuka’ yang dilaksanakan oleh negara kita telah mengundang banyak implikasi buruk
kepada para pengguna Internet terutamanya di kalangan remaja.
Virus
-
Sebarkan virus yang akan merosakkan sistem, data,
perisian, dan melumpuhkan rangkaian komputer.
Hak cipta terpelihara
- Memuat turun sebarang perisian atau dokumen tanpa
kebenaran adalah salah dari segi undang-undang hakcipta. Keizinan daripada
pemiliknya adalah perlu.
Perisian cetak rompak
- Maklumat yang diperolehi yang tidak mendapat kebenaran
pemilik asal untuk dibuat cetakan secara tulisan dan audio visual.
PRINSIP ETIKA KOMPUTER
- Keseimbangan
- Keizinan temaklum
- Keadilan
- Meminimumkan risiko
a. Keseimbangan
- Kebaikan yang dibawa oleh teknologi maklumat
- Mestilah lebih baik daripada risiko dan keburukan.
b. Keizinan termaklum
- Mesti faham dan menerima risiko yang akan dihadapi.
Apabila mereka telah faham maka mereka lebih bersedia menerima sebarang
risiko yang timbul.
c. Keadilan
- Manfaat dan keburukan teknologi maklumat mesti diagih
secara adil. Mereka yang menerima kebaikan patut menanggung sama
risiko dan mereka yang tidak menerima
kebaikan tidak patut menanggung risiko yang lebih.
- Risiko yang diterima haruslah adil untuk kedua belah
pihak.
d. Meminimumkan risiko
- Teknologi maklumat mesti dilaksanakan dengan mengelak
risiko yang tidak berkaitan dan diminimumkan agar manfaat yang
diterima daripada teknologi maklumat
adalah lebih daripada risikonya.
PANDUAN KEPADA PENGGUNA KOMPUTER ADALAH SEPERTI BERIKUT:
- Tidak menggunakan komputer untuk membahayakan orang
lain.
- Tidak mengganggu kerja komputer orang lain.
- Tidak menceroboh masuk fail komputer lain.
- Tidak menggunakan komputer untuk mencuri.
- Tidak menggunakan komputer untuk menipu.
- Tidak
menggunakan atau menyalin perisian yang
tidak dibeli secara sah
- Tidak menggunakan sumber dari komputer orang lain tanpa
kebenaran.
- Tidak
mengambil hasil intelektual orang lain
untuk diri sendiri.
- Memikirkan kesan sosial program atau sistem yang
dibangunkan.
- Gunakanlah komputer dengan timbang rasa dan
hormat kepada manusia lain.
CARA MEMBUAT BROSUR MENGGUNAKAN MICROSOFT PUBLISHER
- Brosur ialah untuk sebagai media promosi.
- Dimana untuk memberi tahu atau memujuk masyarakat untuk
melibatkan diri dalam sesuatu bidang yang tertentu.
- Brosur juga dapat digunakan dalam dunia perniagaan
dimana dapat menyampaikan maklumat atau jualan yang diadakan.
CARA MEMBUAT BROSUR
- Buka Microsoft Publisher 2007
-
Langkah seterusnya, pilih design yang anda minat
(mengikut kesesuaian brosur).
-
Contoh design yang saya pilih ialah ‘Tilt’
-
Padamkan gambar-gambar atau maklumat yang tidak
diperlukan. Setelah itu letakkan pula logo atau gambar yang anda perlukan.
a. Contoh gambar ialah Logo IPSAH
-
Tajuk program/perkara dan lain-lain.
- Nama penaja/penulis dan lain-lain.
- Tarikh dan hari akan diadakan.
- Aktiviti yang akan dijalankan
- Matlamat program dan lain-lain butiran yang diperlukan
Bahan Kuliah
Tajuk 2
MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- MENGUMPUL DAN MENGKATEGORIKAN BAHAN AUDIO, VIDEO, GRAFIK DAN TEKS.
- MEMINDAHKAN GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET DALAM BENTUK BROSUR DAN POWERPOINT
PENGENALAN
Apa itu ‘Enjin Pencari’
- Merupakan software yang digunakan untuk mencari maklumat.
- ‘Enjin Pencari’ dicipta pihak tertentu bagi mencari maklumat dengan meletakkan kata kunci pada ruang yang telah disediakan.
- Kata kunci mestilah terdiri daripada perkataan yang ringkas atau sasaran maklumat yang kita dapatkan.
Tujuan dan Jenis Enjin Pencari
Tujuan (konteks pendidikan)
- Mencari bahan pengajaran dan pembelajaran yang interaktif.
- Memudahkan pengguna mencari maklumat yang diperlukan.
Jenis ‘enjin pencari’
Sedar atau tidak kita seringkali menggunakan enjin pencari untuk dapatkan maklumat.
Tempat yang selalu kita dapat lihat:
- Internet
- Komputer atau laptop (intranet)
- Halaman dalam Microsoft Office Word
- Halaman dalam internet
Cara mengkategorikan maklumat
- Video
- Gambar
- Ruangan
- Lagu
- Multi
- Permainan
- Perniagaan
Bagaimana mendapatkan maklumat di internet?
- Mengenalpasti tajuk.
- Memilih kata kunci mengenai tajuk / bahan yang ingin dicari.
- Memilih enjin pencarian yang tepat.
- Menyemak kesesuaian maklumat/ bahan yang dijumpai. (cuba guna enjin pencari yang berlainan)
- Mengulangi proses pencarian sekiranya perlu.
1. Muat turun seperti biasa
2. Pengkategorian bahan berdasarkan kemahiran bahasa
Langgan:
Catatan (Atom)